25 wrz 2022

Dlaczego miejsce pracy rządzone przez strach jest skazane na porażkę

Aby firma mogła się rozwijać i odnosić sukcesy, musi być w niej pewna atmosfera. Choć nie jest możliwe, aby każdy dzień był szczęśliwym i spełniającym się doświadczeniem, w przeważającej części biuro musi być optymistyczne, harmonijne i szczęśliwe.

Osiąga się to nie tylko poprzez postawy pracowników, ale także w sposób, w jaki menedżer prowadzi swój zespół.

Menedżerowie muszą być otwarci na sugestie, przystępne, pozytywne i muszą prowadzić przez przykład. Traktowanie pracowników z szacunkiem, używanie empatii i bycie zawsze otwartym na słuchanie jest kluczowe. Z drugiej strony, jeśli w biurze rządzi ktoś, kto lubi ustanawiać prawo i wydawać polecenia bez żadnej swobody, wynik będzie daleki od optymalnego.

Ale dlaczego tak jest?

Zasadniczo dlatego, że ludzie chcą być traktowani jak istoty ludzkie i dlaczego nie mieliby tego chcieć? Pracownicy są ludźmi, menedżerowie są ludźmi i ta niewielka ilość tak zwanej władzy, którą ma menedżer, nie powinna uderzyć im do głowy i sprawić, że będą wydawać polecenia i traktować ludzi w sposób, na który nie zasługują.

Tak, musi istnieć pewna ilość szacunku dla kierownika ze strony pracowników, ale nie powinno się tego żądać ani oczekiwać w żaden konkretny sposób. Na koniec dnia, harmonijne biuro sprowadza się do dwukierunkowego szacunku między pracownikami i kierownictwem.

Zobacz ten film, który daje ciekawe ujęcie tego tematu.

Kiedy kierownik wchodzi i rządzi poprzez strach, wszystko, co się dzieje, to wzrost liczby błędów. Pracownicy stają się tak przerażeni konsekwencjami popełnienia błędu, że są o wiele bardziej skłonni do jego popełnienia. Nie są w stanie swobodnie pracować, siedząc przy biurku, a nawet mogą się obawiać wygłaszać swoje pomysły lub opinie podczas burzy mózgów przy stole w sali konferencyjnej. Nie sprzyja to produktywności, a kiedy zdarzają się błędy, pracownicy są bardziej narażeni na nagany lub nawet kary.

W rezultacie morale spada do najniższych poziomów. Wpływa to na produktywność, zyski spadają, klienci zauważają spadek jakości i decydują się pójść gdzie indziej. Jest to bardzo negatywny i niepokojący obraz dla firmy. Ponadto, pracownicy nie są skłonni do pozostania w sytuacji, w której czują się niedoceniani i traktowani jako coś oczywistego. Czy ty byś to zrobił? Oczywiście, że nie!

Z tych wszystkich powodów menedżerowie powinni skupić się na wzajemnym szacunku i zachęcaniu pracowników, a nie na rządzeniu przez strach.

Zobacz również